– Jeg har et kronisk utmattelsessyndrom og jeg er uføretrygdet. Likevel valgte Bjugn Sparebank å gi meg både tillit og et lån som gjorde at jeg kunne få oppfylt min store boligdrøm.
Det sier en strålende fornøyd Heidi Melum (26) fra Bergen, som er imponert over hvordan en liten bank som Bjugn Sparebank virkelig «så henne».

Snart innflyttingsklar: Til sommeren kan uføretrygdede Heidi Melum (26) flytte inn i ny bolig i Bergen, mye takket være god hjelp fra Bjugn Sparebank.
– Fikk en varm mottakelse
Det finnes ingen diagnosespesifikk test eller helbredende kur mot ME (Myalgisk Encefalopati). Det rammer mennesker i alle aldre, begge kjønn og alle etniske grupper. Epidemiologiske studier tyder på at ME rammer nærmere 0,4 prosent av befolkningen, noe som utgjør nesten 20.000 tilfeller i Norge.
Ett av disse tilfellene er altså 26 år gamle Heidi Melum fra Bergen.
– Jeg hadde en drøm om å kjøpe meg en bolig, men det var ikke noen enkel drøm å oppfylle, siden jeg er rammet av denne alvorlige og kroniske utmattelsessykdommen og derfor også er uføretrygdet. Enkelte finansinstitusjoner anser meg kanskje ikke som kredittverdig nok ved første blikk. Den eneste inntekten jeg har, i tillegg til trygden, er en forholdsvis beskjeden månedlig forsikringsutbetaling, sier Heidi, som også har et ulønnet verv som styreleder for Vestland Fylkeslag for Myalgisk Encefalopati Forening.
– I kontakt med noen andre større finansinstitusjoner var det årsinntekt fra fast jobb som virket å være viktigst, og ofte var det en «robot» på nettsiden som var den første jeg møtte. Så fikk jeg tips om Bjugn Sparebank gjennom noen bekjente, og det ble mildt sagt et overraskende og fantastisk positivt bekjentskap. Der fikk jeg en varm, personlig og god mottakelse fra rådgiver Elisabeth Vik, og jeg opplevde også en vanvittig god service i etterkant, forteller 26-åringen.
Boligdrømmen oppfylt
I stedet for rådgivere som var mest opptatt av at hun ikke hadde en fast jobb, følte hun at Elisabeth og Bjugn Sparebank så på personen bak tallene. Hun opplevde at de hadde tillit til at hun ville greie forpliktelsene sine ut ifra de inntektene hun hadde og de kostnadene som ville påløpe.
– Det handler jo i bunn og grunn bare om at man både kan og vil betale for seg, sier Heidi.
Og resultatet av bekjentskapet er at Heidi i løpet av sommeren oppnår sin store drøm; en splitter ny, spesialtilpasset tomannsbolig i Bergen.
– Dette er bare helt konge, sier hun, og minner samtidig om at det er mange som er i samme økonomiske situasjon som henne og som ikke er like heldige.
– Noen av disse gir nok opp boligdrømmen sin allerede i det første møtet med enkelte finansinstitusjoner. Derfor vil jeg ikke nøle et sekund med å anbefale dem å i stedet ta en telefon til Bjugn Sparebank, sier den vordende boligeieren.
Handler om å være personlig
Rådgiver Elisabeth Vik setter stor pris på at kunder som Heidi føler at de blir sett og godt ivaretatt.
– Det er jo ikke tvil om at det personlige, nære og lett tilgjengelige er Bjugn Sparebanks store fortrinn sammenlignet med de større bankene. Her møter du en ekte stemme og en ekte person, i stedet for en «robot» på nettet. Vi ønsker å være noen som det er mulig å prate og bygge relasjoner med, for det viktigste for oss er at de som henvender seg til oss skal føle seg trygge og godt ivaretatt, i tillegg til å få konkret hjelp og gode råd, sier Vik.
– Ja, vi er en liten bank, men samtidig hevder vi oss bra konkurransemessig med tanke på renter og betingelser. I tillegg er vi en veldig synlig bank som er lett tilgjengelig, både lokalt og personlig. Det er kort vei til oss, og det er kort vei til fullmakten og de riktige løsningene hos oss. Vi snur oss raskt når det haster!
Hun påpeker samtidig at de som rådgivere selvsagt også må tørre å si fra hvis det er urealistiske drømmer og planer som kundene legger på bordet, slik at vedkommende ikke havner i «luksusfellen».

Tett på: – Det er jo ikke tvil om at det personlige, nære og lett tilgjengelige er Bjugn Sparebanks fortrinn i konkurranse med de større bankene, påpeker kunderådgiver Elisabeth Vik.
Mange unge som søker råd
– Vi må fortelle kundene hva som er realistisk, samtidig som vi skal hjelpe dem med å se mulighetene, enten det handler om å oppnå bolig- og bildrømmen, eller om de bare vil ha en bedre forsikring eller litt romsligere økonomi, sier rådgiveren, som er gledelig overrasket over at det er så mange unge som stikker innom banken.
– Man skulle jo tro at en bank som ikke bare satser på nettbaserte løsninger i stor grad ble oppsøkt av eldre kunder, men sannheten er at det er flest ungdommer og unge par som stikker innom for å få hjelp til lån, forsikring eller sparing. De unge vil gjerne ha en grundig prat og gode råd på veien i sånne situasjoner, forteller rådgiveren.
Lønner seg å ta kontakt
Kunderådgiver Martin Haugen Ringseth mener Heidi er et godt eksempel på at det lønner seg å ta kontakt med banken, samtidig som det synliggjør og bekrefter bankens verdier; «Tett på», «Solid» og «Modig».
– Vi skal være løsningsorienterte og vi skal snu oss raskt rundt. Det handler om å vurdere hvor realistisk det er å få drømmene realisert, og så finne konkrete løsninger, enten det er kortsiktige eller langsiktige løsninger. Når kunden kommer til oss setter vi oss ofte ned og ser på hele kundeforholdet; på inntekter, utgifter, gjeld og egenkapitalkrav. Så setter vi opp et budsjett, legger en plan og forsøker å finne ut hva som må til for å oppnå målet og drømmene kunden har, forklarer Ringseth.

BSU og lån: Det er mange unge som tar kontakt med banken om råd. Kunderådgiver Martin Haugen Ringseth er klar for å finne gode løsninger.
Nye BSU-regler
– Og så skjer det jo hele tiden ting i markedet som kan åpne opp for nye muligheter. Blant annet har det kommet en ordning for den yngre generasjonen som gjør at du kan medregne BSU-sparingen når du beregner gjeldsgrad. Det sparte beløpet trekkes fra lånebeløpet i beregningen, noe som vil gjøre det litt enklere å få innvilget lån. Så uansett om du tror at drømmene og ønskene du har er realistiske eller ikke, så lønner det seg som regel å ta en prat med oss i banken først, sier kunderådgiver Martin Haugen Ringseth i Bjugn Sparebank.
Trenger du en prat for å finne ut av dine muligheter?Kontakt Elisabeth!